AktivTime
Aktivitet Fag Klassetrin Opgaverækkefølge
Dronningens fødselsdag Andre fag 5. Klasse Nummerorden
Opgaver
1. DRONNINGEN ER FØDT D. 16. APRIL I 1940 OG DERFOR FYLDER HUN I ÅR 80 ÅR. DET SKULLE HAVE VÆRET FEJRET MED MANGE FORSKELLIGEARRANGEMENTER. HUN SKULLE BLANDT ANDET HAVE VÆRET UDE OG SPISE PÅ NIMB I TIVOLI OG HUN SKULLE HAVE ÅBNET EN UDSTILLING DER HANDLEDE OM HENDES LIV OG SOM HED ”DRONNINGENS ANSIGTER”. PÅ SELVE HENDES FØDSELSDAG SKULLE HUN HAVE VÆRET FEJRET MED SANG FRA DANSKERNE KLOKKEN 12 OG HAVE KØRT GENNEM KØBENHAVN I EN KARET. DESVÆRRE BLIVER DET NOK EN ANDERLEDES FØDSELSDAG PÅ GRUND AF CORONA. Skriv ok, når du har læst teksten Tekst/Tal
2. HVOR GAMMEL ER Dronningen? Tekst/Tal
3. DRONNINGEN HAR TO SØSTRE, OG DE HAR ALLE TRE MANGE NAVNE. DRONNINGENS FULDE NAVN ER MARGRETHE ALEXANDRINE ÞÓRHILDUR INGRID, OG HENDES SØSTRE HEDDER ANNE-MARIE DAGMAR INGRID OG BENEDIKTE ASTRID INGEBORG INGRID. DRONNINGEN ER DEN ÆLDSTE, BENEDIKTE ER FIRE ÅR YNGRE END DRONNINGEN, OG ANNE-MARIE ER SEKS ÅR YNGRE OG ER DERFOR DEN YNGSTE. DRONNINGENS MOR HED INGRID OG VAR EN SVENSK PRINSESSE, OG DRONNINGENS FAR VAR KONG FREDERIK D. 9. Skriv ok når du har læst og forstået teksten Tekst/Tal
4. HVOR MANGE NAVNE HAR HUN, OG HVOR MANGE KAN I HUSKE? Skriv svaret Tekst/Tal
5. DA DRONNINGEN BLEV FØDT, KUNNE MAN KUN BLIVE REGENT (ALTSÅ KONGE ELLER DRONNING), HVIS MAN VAR EN DRENG. SÅ HVIS DRONNINGEN HAVDE FÅET EN LILLEBROR, VAR HAN BLEVET KONGE, SELVOM HAN IKKE VAR ÆLDST. MEN FORDI DRONNINGEN KUN FIK SØSTRE, BLEV MAN NØDT TIL AT LAVE LOVEN OM, SÅ HUN KUNNE FÅ LOV TIL AT BLIVE DRONNING. MEN DET GJALDT KUN I HENDES TILFÆLDE, OG MAN ÆNDREDE FØRST LOVEN RIGTIGT I 2009, SÅDAN AT DET ÆLDSTE BARN ARVEDE TRONEN, LIGE MEGET OM DET VAR EN DRENG ELLER EN PIGE. Når du har læst teksten, så skriv ok i feltet Tekst/Tal
6. HVORFOR ER DET VILDT AT HUN BLEV DRONNING? Tekst/Tal
7. DA DRONNINGEN VAR 27 ÅR GAMMEL, BLEV HUN DEN 10. JUNI 1967 GIFT MED HENRI MARIE JEAN ANDRÉ GREVE DE LABORDE DE MONPEZAT. EFTER BRYLLUPPET BLEV HAN TIL PRINS HENRIK AF DANMARK. PRINS HENRIK VAR EN FRANSK GREVE, SOM VAR VOKSET OP I VIETNAM, DER DENGANG VAR EN FRANSK KOLONI. HAN TOG MEGET AF SIN UDDANNELSE I ASIEN, BÅDE I VIETNAM OG HONG KONG, OG HAN VAR DESUDEN OGSÅ I DEN FRANSKE HÆR. HANS VÆRNEPLIGT I HÆREN VAREDE 3 ÅR, HVOR HAN DELTOG I ALGIERKRIGEN I DET NORDAFRIKANSKE LAND ALGERIET, DENGANG DET OGSÅ VAR EN FRANSK KOLONI. Skriv Ok i feltet, når du har læst teksten Tekst/Tal
8. HVORNÅR BLEV Dronningen GIFT OG MED HVEM? Tekst/Tal
9. DRONNINGEN TALER FLERE SPROG END BARE DANSK. HUN HAR GÅET I SKOLE I FLERE LANDE I EUROPA, HENDES MOR VAR SVENSK, OG HENDES MAND VAR FRANSK. UDOVER DANSK TALER HUN DERFOR BÅDE ENGELSK, TYSK, FRANSK OG SVENSK. DET ER VIGTIGT FOR EN MONARK AT KUNNE TALE FLERE SPROG, FORDI HUN TAGER IMOD STATSBESØG FRA MANGE LANDE OG DERFOR MÅ VÆRE I STAND TIL AT KUNNE TALE MED DEM. Skriv ok, når du har læst teksten Tekst/Tal
10. HVOR MANGE SPROG TALER Dronningen? Tekst/Tal
11. DRONNINGEN GJORDE FRIVILLIG TJENESTE VED KVINDELIGT FLYVERKORPS I 12 ÅR, HVOR HUN OGSÅ FIK EN BREDERE UDDANNELSE INDENFOR KORPSET. KVINDELIGT FLYVERKORPS VAR EN DEL AF HJEMMEVÆRNET OG HJALP FLYVEVÅBNET VED BLANDT ANDET AT UDDANNE DE ANSATTE I FLYVEVÅBNET, SOM IKKE VAR SOLDATER. UDOVER AT DRONNINGEN HAR VÆRET AKTIV I DET DANSKE HJEMMEVÆRN, HAR HUN OGSÅ EN MILITÆR TITEL I DET ENGELSKE FORSVAR, HVOR HUN ER ÆRESOBERST I AFDELINGEN ”THE PRINCESS OF WALES’ ROYAL REGIMENT”. PÅ DANSK BETYDER DET DEN WALISISKE PRINSESSES KONGELIGE REGIMENT. Skriv ok, når du har læst teksten Tekst/Tal
12. HVILKEN TITEL HAR DRONNINGEN INDENFOR HÆREN? Tekst/Tal
13. MANGE VIL MÅSKE MENE, AT DRONNINGEN IKKE HAR NOGEN SÆRLIG VIGTIG ROLLE I DANMARK, FORDI HUN IKKE RIGTIG BESTEMMER NOGET. HUN MÅ HELLER IKKE BLANDE SIG I POLITIK ELLER GIVE UDTRYK FOR SIN MENING I POLITISKE SAGER. HUN SKAL UNDERSKRIVE ALLE LOVE, MEN DE GÆLDER IKKE FØR EN MINISTER OGSÅ HAR SKREVET UNDER PÅ DEM. FORMELT ER HUN LEDER AF REGERINGEN, SELVOM HUN I VIRKELIGHEDEN IKKE ER DEN DER BESTEMMER, SOM SELVFØLGELIG ER STATSMINISTEREN. MEN HUN HOLDER OFTE MØDER MED BÅDE STATSMINISTEREN OG UDENRIGSMINISTEREN, HVOR DE FORTÆLLER OM HVORDAN DET GÅR FOR DANMARK. HENDES VIGTIGSTE OPGAVER ER AT VÆRE DANMARKS ANSIGT UDADTIL OG AT VÆRE NOGET, SOM ALLE VI DANSKERE KAN VÆRE FÆLLES OM. Skriv ok, når du har læst teksten Tekst/Tal
14. HVAD ER DRONNINGENS VIGTIGSTE OPGAVE? Tekst/Tal
15. DRONNINGEN REJSER MEGET RUNDT I LANDET OG DELTAGER I ÅBNINGER AF FORSKELLIGE UDSTILLINGER OG FIRMAER. HUN KOMMER OGSÅ PÅ BESØG HOS BLANDT ANDET FIRMAER OG SKOLER OG KØRER I KARET GENNEM BYER SAMMEN MED MUSIK OG SOLDATER I FLOTTE UNIFORMER. I 2016 VAR HUN I FAVRSKOV KOMMUNE OG HAMMEL, HVOR HUN BLANDT ANDET BESØGTE FRIJSENBORG SLOT, KULTUR OG SUNDHEDSCENTRET INSIDE OG WAVIN, HVOR HUN BLEV MODTAGET AF HELE 300 BØRNEHAVEBØRN SAMMEN MED WAVINS DIREKTØR. Skriv ok, når du har forstået teksten Tekst/Tal
16. HVAD BESØGTE HUN I HAMMEL I 2016? Tekst/Tal
17. DRONNINGEN HAR GÅET PÅ MANGE FORSKELLIGE SKOLER OG UNIVERSITETER I EUROPA. HUN HAR GÅET I FOLKESKOLE PÅ ZAHLES SKOLE I KØBENHAVN, OG HUN HAR VÆRET ET ÅR PÅ KOSTSKOLE I ENGLAND. HUN BLEV OGSÅ STUDENT FRA ZAHLES SKOLE, MEN DET BLEV HUN PRIVATIST (DVS. HUN TOG SINE EKSAMENER DER, MEN HUN GIK IKKE PÅ SKOLEN). HUN LÆSTE FILOSOFI PÅ KØBENHAVNS UNIVERSITET, ARKÆOLOGI PÅ CAMBRIDGE UNIVERSITET I ENGLAND, OG SÅ STUDEREDE HUN STATSKUNDSKAB PÅ ÅRHUS UNIVERSITET. Skriv ok, når du har læst teksten Tekst/Tal
18. HVAD STUDEREDE HUN PÅ ÅRHUS UNIVERSITET? Tekst/Tal
19. PÅ MUSEUM SILKEBORG HAR MAN SIDEN EFTERÅRET KUNNET SE MANGE AF DE KOSTUMER, SOM DRONNINGEN SELV HAR LAVET TIL BALLETTER. MAN HAR BÅDE KUNNET SE KOSTUMERNE, MEN OGSÅ HVORDAN HUN HAR DESIGNET DEM, TEGNET SKITSER OG MATCHET FARVER. DERUDOVER HAR MAN KUNNET SE HENDES KREATIVE SKRIVEBORD, SOM ER FYLDT MED FARVET PAPIR, PENSLER, KNAPPER, GLIMMER, FARVEBLYANTER, LIM OG ALT MULIGT ANDET. DRONNINGEN HAR DE SIDSTE MANGE ÅR HAFT ET KREATIVT VÆRKSTED PÅ FLERE AF SLOTTENE, HVOR HUN HVER TORSDAG HAR TEGNET KOSTUMER OG LAVET ANDRE KREATIVE TING. DET BETYDER SÅ MEGET FOR HENDE, AT HUN ALDRIG LAVER AFTALER OM TORSDAGEN. Skriv ok, når du har læst teksten Tekst/Tal
20. HVILKEN DAG HOLDER HUN FRI TIL AT LAVE KREATIVE PROJEKTER? OG HVOR HAR MAN KUNNET SE NOGLE AF DE KOSTUMER, HUN SELV HAR LAVET? Tekst/Tal